You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

Iduva

  • Indkøbskurven er tom!

Træning

Bevægelse

Fysisk aktivitet kan være mange ting og har man ikke dyrket regelmæssig motion i lang tid kan man have skabt en overbevisning hos sig selv om at ”min krop er ikke skabt til motion”. Hos IDUVA tror vi på alle kan være fysisk aktive, men man skal respektere sit eget udgangspunkt. Hvis du har været fysisk inaktiv igennem en længere periode skal du starte med at fokusere på bevægelse. Bevægelse er det som får din hverdag til at fungere. Når du er i gang med rengøringen, vasker op, bærer dine indkøbsposer hjem, leger med børnene er i gang med madlavningen, laver havearbejde eller gør rent i huset.

Motion

Når du er klar til det næste skridt efter bevægelsen ikke udfordrer dig nok, så kalder vi det motion. Motion er når du cykler på arbejde eller går en aftenstur. Motion foregår i et tempo, hvor du ikke er særligt forpustet og ikke sveder særligt meget. Motion er altid en mulighed hvis du kigger på din hverdag og giver dig tiden til det. Hvis man eksempelvis har et job der kræver man er i bil kan man vælge at parkere 15-20 minutter fra arbejdspladsen og gå turen til og fra og vupti har man dyrket dagens motion!

Træning

Træning er når du har træningstøj på fordi du har behov for at skifte tøj efter endt træning. Du sveder, har været forpustet og har belastet dine muskler. Det opnår du når du laver styrketræning, løb, spinning og holdtræningsformer. Hvis man er overvægtig er det vigtig at skelne mellem vægtbærende træning og ikke vægtbærende træning. Vægtbærende træning er træning hvor du bærer din egen vægt under træningen som f.eks. løb. Ikke vægtbærende træning er f.eks. cykling, svømning, roning og styrketræning i maskiner. Disse former for træning kan udføres med mindre risiko for overbelastning.

Intelligent træning

Det der oftest er årsagen til man ikke får trænet er at man har en opfattelse af, at skal man have noget ud af en træning tager det lang tid. Men man kan faktisk godt lave en intelligent træning der kun tager 15 minutter og det kan de fleste alligevel godt finde hver dag. Brug 8 minutter på at varme din krop op så din vejrtrækning stiger til du er let forpustet. De næste 2 minutter giver du fuld gas. Herefter 3 minutter i roligt tempo og så slutter du af med 2 minutter for fuld gas. Du kan gøre det på cykel, ved at gå eller løbe eller på en crosstrainer. Det er også en metode der er kendt som intervaltræning.

Hvordan fungerer mine muskler

Vores muskler er opbygget af en masse muskelfibre og når vi træner eller belaster musklerne river vi faktisk muskelfibrene i stykker. Men det smarte er at når vi restituerer mellem træninger vokser fibrene sammen igen og bliver endnu større og stærkere. Det er også derfor det er vigtigt at huske restitutionsperioden hvis man vil have det optimale ud af sin træning. Glemmer man at restituere når muskelfibrene ikke at vokse sammen igen og i værste fald begynder man at nedbryde sine muskler. Det er den tilstand du måske har hørt som at man er i ”overtræning”. Træner man eksempelvis i fitness center kan det derfor være en god ide at træne forskellige muskelgrupper hver gang man er afsted for på den måde at sikre restitutionen.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få mange Iduva fordele: